درخت سبز - کیش

درخت انجیر معابد که در گویش مردمان جنوب کشور «لور» نامیده می‌شود،‌ قدیمی‌ترین و مهم‌ترین درخت جزیره کیش است که در شمال این جزیره و منطقه‌ای موسوم به دره پرتغالی‌ها دیده می‌شود. درختی سر سبز و تنومند که یکی از مهم‌ترین دیدنی‌ های کیش است و هر ساله گردشگران بسیاری برای تماشای این گنجینه و جاذبه طبیعی جزیره، راهی مجموعه درخت سبز می‌شوند. این نوع درخت ۵۰۰ یا ۶۰۰ سال پیش از هند و چین به ایران آمد و در حال حاضر علاوه بر کیش،‌ در دیگر مناطق گرمسیری چون جزیره قشم، بندر چابهار، بندرعباس و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد.

درخت انجیر معابد در نظر بومیان منطقه و بسیاری از افراد دیگر، تنها گیاهی با قدمت ۵۰۰ ساله نیست؛ آنان این درخت را مقدس و نوعی توتم با قدرت فوق طبیعی می‌دانند و با بستن پارچه‌هایی بر شاخ آن، نیازهای خود را طلب می‌کنند. در سال‌های اخیر حصاری دور درخت کشیده‌ و گره‌ها را باز کرده‌اند تا بیش از این، به سلامت کهنسال‌ترین درخت جزیره آسیب وارد نشود.

درخت انجیر معابد کجاست؟

درخت لور یا انجیر معابد که به درخت سبز کیش نیز شهرت دارد، یکی از کهنسال‌ترین درختان لور جزیره کیش و از گنجینه‌های طبیعی زیبای آن است. عمر این درخت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال تخمین زده می‌شود و به‌عنوان یکی از دیدنی‌های کیش، بازدیدکنندگان بسیاری را به تماشای خود دعوت می‌کند.

درخت انجیر معابد کیش، در باور مردمان منطقه و برخی از مسافران، از قداست خاصی برخوردار است. بسیاری برای رفع حاجات و رسیدن به آرزوهای خویش، بر شاخه‌های ضخیم و درهم پیچیده آن دخیل می‌بندند.

این درخت افسانه‌ای و مقدس، حدودا در بخش شمالی جزیره کیش و جایی میان شهر باستانی حریره و آب‌انبار سنتی کیش واقع شده و محدوده سر سبز اطراف آن نیز به دره پرتغالی‌ها شهرت دارد

قدمت درخت انجیر معابد

کارشناسان بر این عقیده‌اند که قدمت درخت انجیر معابد به دوران حکومت ایلخانان مغول یا امپراتوری تیموریان می‌رسد. گفته می‌شود در این اعصار از تاریخ ایران، درختان سر سبز لور از نواحی جنوب شرقی آسیا (هند و چین) به کشور آمده و در مناطق گرمسیری چون بندر چابهار، بندرعباس و جزایر قشم و کیش کاشته شده‌اند. بر این اساس قدمت درخت سبز کیش را بیش از پنج قرن (۵۰۰ تا ۶۰۰ سال) و برخی از محققان حتی بیش از ۷۰۰ سال برآورد می‌کنند.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران