جزیره بیوک آدا - ترکیه استانبول

جزیره بیوک آدا یکی از زیباترین جزایر استانبول است که در مجموعه جزایر پرنس قرار دارد. در بیوک آدا هیچ خودرویی تردد نمی‌کند و طبیعت آن بسیار زیبا و تماشایی است. این جزیره و دیگر جزایر مجموعه پرنس از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول میان گردشگران خارجی هستند و در طول سال مسافران زیادی در سفر به این شهر به جزایر پرنس و جزیره بیوک آدا سفر می‌کنند.

برای بازدید از جزیره بیوک آدا باید از اسکله‌های معروف استانبول با کشتی به‌سمت جزایر پرنس بروید. در این جزیره بناهایی از دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی جای گرفته‌اند. همچنین تفریحاتی نظیر دوچرخه‌سواری، عکاسی و آبتنی انتظار گردشگران را می‌کشند. طبیعت چشم‌نواز بیوک آدا در بهار و تابستان بیشترین جلوه را دارد. خوشبختانه وجود هتل‌ها و ویلاهای اجاره‌ای نیز امکان اقامت را در بیوک آدا فراهم کرده است.

جزیره بیوک آدا کجاست؟

جزیره بیوک آدا از زیباترین مناطق گردشگری استانبول است که گردشگران در طول سفر به این شهر زمانی را به بازدید از این جزیره اختصاص می‌دهند. مساحت جزیره بیوک آدا در حدود پنج کیلومتر مربع است و بیش از ۷۰۰۰ نفر در این جزیره زندگی می‌کنند؛ اما با توجه به جاذبه‌های گردشگری این جزیره و استقبال بالای مسافران از آن در های سیزن گردشگری تعداد ساکنان جزیره بیوک آدا در این زمان تا چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

جزیره بیوک آدا بزرگ‌ترین جزیره در استانبول در مجاورت منطقه «آدلار» است و به همین دلیل این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. در زبان ترکی «بیوک» به معنی بزرگ است و «آدا» معنی جزیره می‌دهد. در زبان یونانی بیوک آدا به معنی شاهزاده است و به همین دلیل در گذشته از این منطقه با نام جزیره شاهزاده نیز یاد می‌کردند. این جزیره در دریای مرمره و در مجموعه جزایر پرنس قرار دارد. بیوک آدا به‌دلیل طبیعت زیبا و هوای پاکی که دارد در طول سال مورد توجه گردشگران و بسیاری از ساکنان ترکیه قرار می‌گیرد.

تردد وسایل نقلیه دودزا در جزیره بیوک آدا ممنوع است و تنها ماشین‌های پلیس و شهرداری در آن تردد می‌کنند. تا چند سال پیش کالسکه‌هایی در این جزیره برای جابه‌جایی مسافران تردد می‌کردند؛ اما به‌دلیل آمار بالای مرگ و میر اسب‌های کالسکه‌ها، با تلاش پیوسته حامیان حقوق حیوانات، تردد این وسایل نیز در بیوک آدا ممنوع شد. در حال حاضر تنها ماشین‌های برقی و دوچرخه‌ها اجازه تردد در این جزیره را دارند.

ویلاهای زیبای جزیره بیوک آدا میان بوته‌های رنگارنگ گل قرار گرفته‌اند و کوچه‌های این جزیره سرسبز و تماشایی هستند. در معماری ویلاها و خانه‌های جزیره بیوک آدا سبک معماری قرن ۱۹ میلادی به چشم می‌خورد و ویلاها روی شیب تپه‌ها قرار گرفته‌اند. اگر علاقه‌مند به دوچرخه سواری یا پیاده روی در محیطی طبیعی با چشم‌انداز تماشایی هستید، جزیره بیوک آدا گزینه‌ای مناسب برای گشت و گذار در طبیعت در سفر به استانبول به شمار می‌رود.

جزایر پرنس که بیوک آدا یکی از آن‌ها است، از مجموع ۹ جزیره در دریای مرمره استانبول تشکیل می‌شوند. بازدید از تمام این جزایر امکان‌پذیر است؛ اما به‌دلیل زیرساخت‌های مناسب برای گردشگران در جزیره بیوک آدا و طبیعت زیبای آن حجم تردد به این جزیره با سایر بخش‌های جزایر پرنس قابل‌مقایسه نیست.

جزیره بیوک آدا از دو تپه شمالی و جنوبی تشکیل می‌شود که بخش‌های اصلی آن هستند. بخش شمالی «ماناستیر تپه» و بخش جنوبی «یوجه تپه» نام دارد. کشف سکه‌های طلا در این جزیره در سال ۱۹۳۰ میلادی، ارزش تاریخی این منطقه را مشخص کرد. در حال حاضر از آثار کشف‌شده این جزیره در موزه مردم شناسی استانبول نگهداری می‌کنند. پلاژهای ساحلی و رستوران‌های متنوع در بخش‌های مختلف این جزیره به چشم می‌خورند.

جزایر پرنس در بخش آسیایی استانبول قرار گرفته‌اند و تردد خودرو در دیگر جزیره‌ها نیز مانند بیوک آدا ممنوع است. از دیگر جزایر این مجموعه می‌توان به جزایر «کینالی»، «هیبلی» و «بورقاز» اشاره کرد. این جزایر نیز مانند بیوک آدا پسوند «آدا» به معنی جزیره را دارند. در دامنه تپه‌های بیوک آدا خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی به‌همراه کلیسا و صومعه به چشم می‌خورند که اگر به بازدید این ساختمان‌ها بروید، زیباترین چشم‌انداز این جزیره پیش روی شما قرار می‌گیرد. برای بازدید از جزیره بیوک آدا می‌توانید سفری یک یا چند روزه را برنامه‌ریزی کنید.

تاریخچه جزیره بیوک آدا

جزیره بویوک آدا از مناطق تاریخی در استانبول است و ساختمان‌های قدیمی یادگار دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی قدمت این جزیره را نشان می‌دهند. ساخت نخستین قصر در این جزیره به زمان پادشاهی جوستین دوم، یکی از پادشاهان امپراتوری بیزانس باز می‌گردد. جوستین در سال ۵۶۹ پیش از میلاد دستور به ساخت یک عمارت و یک کلیسا در جزیره بویوک آدا داد؛ اما بعدها از این ساختمان‌ها برای تبعید امپراتورهای بیزانس استفاده شد. کلیسای جوستین نیز زندانی برای نگهداری از پادشاهان تبعیدی بود.

از دیگر معماری‌های قابل‌توجه در جزیره بیوک آدا می‌توان به ساختمان‌های به جا مانده از دوره حکومت عثمانیان اشاره کرد. کلیساهای این جزیره با سبکی یونانی ساخته شده‌اند و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. در زمان عثمانیان بسیاری از ساکنان استانبول برای تفریح و گذراندن تعطیلات به جزیره بیوک آدا می‌رفتند و بسیاری از ویلاهای قدیمی این جزیره توسط آن‌ها ساخته شد.

در سال ۱۹۲۹ میلادی «لئون تروتسکی»، مبارز انقلابی پیرو مکتب مارکسیسم به جزیره بیوک آدا تبعید شد و به‌مدت چهار سال در این جزیره زندگی کرد. او در این مدت دو اثر زندگینامه خود و تاریخ انقلاب روسیه را نوشت. امروزه هنوز خانه محل زندگی تروتسکی در این جزیره پابرجا است و گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. از دیگر سازه و ساختمان‌های معروف این جزیره می‌توان کلیسا و صومعه ارتدوکس یونانی، کلیسای آگوس دیمیتریوس از دوره بیزانس، مسجد حمیدیه و اسکله قدیمی این جزیره را نام برد.

تفریحات جزیره بیوک آدا

در سال‌های اخیر توجه گردشگران و مسافران داخلی و خارجی به جزیره بیوک آدا سبب ایجاد امکانات مناسب برای گشت و گذار، تفریح و اقامت در این جزیره شده‌اند. اگر قصد بازدید از جزیره بیوک آدا را دارید می‌توانید از بین تفریحات زیر بهترین گزینه مورد توجه خود را انتخاب کنید.

شکم گردی در جزیره بیوک آدا

میز صبحانه با انواع غذاهای ترکیه رو به ساحل در بیوک آدا

از زمان ورود شما به اسکله «واپور» در جزیره بیوک آدا کافه و رستوران‌های ساحلی توجه شما را جلب خواهند کرد. تنوع غذایی و رستوران‌ها در این جزیره بالا است و از گران قیمت‌ترین رستوران‌ها تا غذاخوری‌های با قیمت مناسب‌تر در این جزیره وجود دارند؛ اما صرف غذا در این جزیره در کل گران‌تر از داخل شهر استانبول خواهد بود.

غذاهای دریایی و محلی و خوراک‌های سنتی ترکیه از پرطرفدارترین غذاهای رستوران‌های جزیره بیوک آدا هستند. کافه‌ها نیز انواع دسر و بستنی ترکی با تنوع بالا را به مسافران عرضه می‌کنند. از معروف‌ترین مغازه‌های خوراکی در این جزیره می‌توان به بستنی فروشی‌های بیوک آدا اشاره کرد. این مغازه‌ها فروش بسیار بالایی دارند و بستنی‌هایی با شیر تازه و اسانس‌های مختلف میوه و ترکیبات مختلف با انواع آجیل‌ها به مسافران عرضه می‌کنند.

از معروف‌ترین کافه و رستوران‌های جزیره بیوک آدا می‌توان رستوران‌های «پاستانه سی»، «فیستیک احمد مکانی»، «اسکی باغ»، «پالیا بالیک»،‌ «سکرت گاردن»، «کوشم»، «کوناک» و «میلانو» را نام برد. در این رستوران‌ها وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به مسافران ارائه می‌شوند.

دوچرخه سواری و پیاده روی در جزیره بیوک آدا

دوچرخه سواران در جزیره بیوک آدا

دوچرخه سواری در جزیره بیوک آدا از متداول‌ترین تفریحات میان گردشگران به شمار می‌رود. به‌دلیل عدم تردد خودروها در این جزیره، بسیاری از مسافران با کرایه دوچرخه میان کوچه‌های پرگل و زیبای این جزیره گردش می‌کنند. پیاده روی در سواحل بیوک آدا و تماشای طبیعت ساحل نیز خالی از لطف نیست.

در گذشته درشکه‌هایی نیز درجزیره بیوک آدا تردد و مسافران را برای گشت و گذار در بخش‌های مختلف این جزیره جابه‌جا می‌کردند؛ اما به‌دلیل نابودی اسب‌های زیاد و عدم رسیدگی مناسب به این حیوانات نجیب، با تلاش‌های طرفداران حقوق حیوانات این درشکه‌ها جمع شدند. امروزه ماشین‌های برقی را جایگزین درشکه‌های قدیمی کرده‌ند که برای بعضی گردشگران جذابیت زیادی دارند.

بازدید از جاهای دیدنی جزیره بیوک آدا

سواحل سرسبز و جنگل سرسبز در بیوک آدا

اگر به تماشای جاهای تاریخی علاقه دارید، در سفر به جزیره بیوک آدا به بازدید از ساختمان‌های قدیمی این جزیره بروید. بناهای تاریخی جزیره بیوک آدا به دوره‌های حکومت امپراتوری بیزانس و پادشاهان عثمانی باز می‌گردد. جاذبه‌های طبیعی در این جزیره نیز بسیار هستند. «دره عشق» بخشی از تپه‌های جزیره بیوک آدا است که محیطی بکر و تماشایی دارد.

عکاسی در جزیره بیوک آدا

کوچه های پرگل بیوک آدا با درختان سبز و خانه های سفید

منبع عکس: سایت time out، عکاس نامشخص

اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید، بدون شک در جزیره بیوک آدا مناظر بسیاری برای عکسبرداری توجه شما را جلب خواهند کرد. خانه‌های قدیمی اما زیبا با معماری‌های قابل‌توجه برای عکاسی بسیار مناسب هستند. درختان پر گل و طبیعت سرسبز این جزیره نیز توجه گردشگران را برای ثبت خاطرات سفر جلب می‌کنند. در سواحل زیبای بیوک آدا نیز می‌توانید عکس‌هایی زیبا بگیرید.

تفریح در سواحل جزیره بیوک آدا

تخت های پلاژ ساحلی جزیره بیوک آدا از نمای دور

جزیره بیوک آدا امکانات مناسبی برای تفریحات دریایی دارد. پلاژهای ساحلی در سواحل این جزیره برای لذت از آفتاب، آبتنی و سایر تفریحات آبی مناسب هستند. این پلاژها امکانات مناسب برای اتراق در ساحل را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. از معروف‌ترین سواحل بیوک آدا می‌توان به «ناکی بی پلاژ»، «هالیک بی»، «پرنسس بی»، «هاجیا نیکولا»، «یوروک علی»، «کومسال» و «نکیبی» اشاره کرد.

ثبت دیدگاه
نظرات کاربران